EN  ESTOS TIEMPOS INNOMBRABLES

El destino retoma su vuelo y con sus alas desvía el avenir, ese destino más poderoso que los dioses, bajo el cual los poetas dramáticos condujeron sus obras, es lo inesperado que se avista en el horizonte para la humanidad y la escena.

A veces se afirma que el teatro está en crisis, que ha perdido su sentido, o que está al borde del precipicio del olvido, lo que es una alocución de un presente. Son las percepciones de quienes padecen las incertidumbres del oficio, dado que   el   amor, la ira,  etc. como la teatralidad, subsistirán más allá de los aconteceres de hoy, y se esfumarán cuando el planeta deje de girar alrededor del sol.

La escena manipulada por la especie se hospeda en manos de quienes la capturan. A vece instrumentalizada sea por regímenes  dictatoriales, a veces  solo como un medio de mercado para la obtención del lucro, o como un lugar para enfrentar  la  ficción imperante, o tal vez solo para sumergirnos en el olvido, o para construir un luminoso saber y  congregarnos como tribu.

Los deseos de la humanidad están poblados de quimeras que la hacen subsistir y le permiten continuar su existencia, pero que nunca logran plasmar en su plenitud.

Desde “el amar a tu hermano como a ti mismo”, al ideal del “hombre nuevo” o al anhelo de la “fraternidad, igualdad y libertad”, o tratando de construir el reflejo de la palabra de un dios como eje del buen vivir. Y así cientos de bellos relatos que sólo arriban al enunciado de su historia.

Ahí es donde la representación, el arte, les da vida, espíritu y materialidad a esos deseos sociales esquivos, podríamos decir que el teatro imaginado es tan múltiple   

El arte logra señalar lo que no existe y hablar de lo no dicho, como develar o reafirmar la ficción imperante.

Sin embargo no existe la solución buena o justa, no existe el “nunca más”, mientras el motor de un actuar de la especie sea enseñar a matar y construir armadas para aniquilar lo existente, no habrá obra que logre detener este accionar, habrá escenas que glorifiquen el heroísmo del rebelde, guerrillera o militar y otras que lo denuesten, pero ninguna logrará impedir el disparó de un gatillo.

Por eso adoro las balas de la ficción ya que nunca han manchado de sangre el escenario.

Ahí tal vez, el arte logré transformar a la especie, permitiéndole plasmar sus inacabadas aspiraciones,

En el intertanto nos preparamos, sumando otras letras al alfabeto del lenguaje escénico, reelaborando las tradiciones y avistando una escena, que no podrá ser igual a la del ayer y que inundará las calles o escenarios, dando cuenta de una revolución cultural que ha hecho emerger el anhelo de otro constructo social.

Continuamos, hasta lograr la inexistencia de los casos de todas, todos y todes los Matelunas.

Será lo que está detrás del horizonte, lo que dilucidará el sentir de estas palabras.

 


 

IN THESE UNSPEAKABLE TIMES

 

Destiny takes flight once again and its wings deflect agreement. This destiny more powerful than the gods, under whose aegis dramatic poets create their works, is the unexpected meeting place on the horizon for humanity and for the stage.

The theatre is constantly thought to be in crisis. Said to have lost its meaning, or to be teetering on the edge of the precipice of forgetting, which is an allocution of the present. These are the perceptions of those who suffer from the uncertainties of their occupation. It is a given that love, wrath, etc., like theatricality, will subsist beyond the events of today, and will disappear only when the planet stops revolving around the sun.

The stage, manipulated by the species, lodges in the hands of those who capture it. At times instrumentalized by dictatorial regimes, at times it is only a means for the market to obtain profits, at times a place to confront the reigning fiction, or perhaps to submerge ourselves in forgetting, or to construct a luminous knowledge and for us to congregate like a tribe.

Humanity’s desires are populated with chimeras that make them subsist and allow them to continue to exist, but that never succeed in shaping their plenitude.

Whether it is “love your brother like yourself,” the ideal of “the new man,” or the yearning for “brotherhood, equality and liberty,” or trying to construct the reflection of the word of God like the axis of the good life, hundreds of beautiful stories only get to enunciate their tale.

This is where performance, art, gives life, spirit, and materiality to those aloof social desires.  We could say that the imagined theatre is as multiple as the diverse yearnings of each small group of human beings, and that thus, like every rite, it maintains its history in the present, yearning for the representation of the political-spiritual aspirations of humanity.

As a means of unveiling or reaffirming the reigning fiction, art succeeds in pointing out what doesn’t exist and in talking about what is not said.

Nevertheless, if the motor driving the species is being taught to kill and to construct arms with which to annihilate what is, the good or just solution doesn’t exist, “never again” doesn’t exist.  No play can stop such action. Scenes will be written to glorify the heroism of the rebel, guerilla, or soldier, and others that insult, but none of them can impede the shot that comes from pulling the trigger.

I adore fictional bullets because they’ve never stained a stage with blood.

Political theatre, like the curtain raiser of an ideology, has succumbed. The politics of art and the social impetus of creation is emerging, where, by means of artistic language, the discourses of the present manifest themselves. This happens in demonstrations where song, dance, projections, choreography, and literature on the walls construct social actions that pierce the “artistic fiction” to reveal a socio-political reality that establishes a different spirit of the age.

There, perhaps, art will succeed in transforming the species, permitting it to shape its unfinished aspirations.

In the meantime, we will prepare ourselves, adding other letters to the alphabet of scenic language, re-elaborating traditions and descrying scenes that cannot be the same as those of yesterday, and that will inundate the streets and stages, realizing a cultural revolution that has made the yearning for another social construction emerge.

We continue, until we achieve the destruction of all the cases like Mateluna’s.

It will be that which is behind the horizon, that which will explain the meaning of these words.


About the Author